============================
ЭРРАТЫ ПО АРМИИ КОРОЛЕВСТВА ОГРОВ
============================

BRUISER / ЗАДИРА
=1=
Q. What is the correct BS for a Bruiser? The Bestiary on page 23 indicates that he has a BS of 4, while his entry in the army list on page 69 and in the summary on page 80 indicate that he has a BS of 3.
A. The Bruiser has a BS of 3.
----------
В. Каким истинным является Мастерство Стрельбы для Задиры? Бестиарий на странице 23 гласит, что 4, в то время как список армии на странице 69 и страница 80 (в общем) говорит, что у него Мастерство Стрельбы 3.
О. У Задиры Мастерство Стрельбы равно 3.
-----------------------------------------------------------------------------

HUNTER / ОХОТНИК
=2=
Q. Does the phrase “fired exactly like a bolt thrower” mean that armor saves are not allowed for hits from a Harpoon Launcher and each model wounded by it sustains D3 wounds? Does it mean that a Harpoon Launcher is move-or-fire, and the Hunter is allowed to pivot on the spot, without penalty, prior to firing a Harpoon Launcher?
A. Yes in all cases. The Harpoon Launcher allows no armor saves, inflicts D3 wounds, is move-or-fire, and the Hunter may pivot before firing (provided he is not accompanied by Sabertusks).
----------
В. Означает ли фраза “стреляет точно так же как стреломет” то, что от попаданий Гарпунного Оружия броня не защищает и каждая раненная модель получает D3 ранений? Значит ли это, что Гарпунное Оружие подчиняется правилу Двигаться Или Стрелять, и Охотник может без штрафов поворачиваться на месте для произведения выстрела из Гарпунного Оружия?
О. Да во всех случаях. Против Гарпунного Оружия броня не защищает, Гарпун наносит D3 ран, подчиняется правилу Двигаться Или Стрелять и Охотник может поворачиваться на месте перед стрельбой (если, конечно, его не сопровождают Саблезубые).
------------------------------------------------------------------------------
=3=
Q. Why does the Hunter have “Bull Charge” listed as a special rule in his profile on page 69 of the army list and in the summary on page 80?
A. This is simply for completeness, the Hunter is an Ogre and therefore could Bull Charge if he weren’t such a loner!
----------
В. Почему у Охотника есть “Бычья Атака” отмеченная как специальное правило в его описании на странице 69 списка армии и общем листе на странице 80?
О. Это всего лишь для полноты картины, Охотник является Огром, а значит мог бы использовать Бычью Атаку если бы не был таким одиночкой!
-------------------------------------------------------------------------------
=4=
Q. May Sabertusks be released by a Hunter during the Remaining Moves phase? Or must they accompany the Hunter until he releases them for a charge?
A. They must accompany him until he releases them for a charge or when they are released to pursue a fleeing unit.
----------
В. Может ли Охотник спустить Саблезубых в течение фазы Остальных Движений? Или они должны сопровождать Охотника до того, как он спустит их для атаки?
О. Они должны сопровождать его пока он не спустит их для атаки или пока они не освободятся для преследования бегущего отряда.
-------------------------------------------------------------------------------

OGRE BULLS / ОГРЫ БЫКИ
=5=
Q. When a unit of Ogre Bulls is equipped with hand weapons and Ironfists, do they lose, or retain Ogre Clubs?
A. They retain them, though their abilities do not ‘stack’ – these Ogres can choose to either fight with their normal number of Attacks and an extra -1 armor modifier, or +1 extra attack and no extra armor modifier.
----------
В. Когда отряд Огров Быков снаряжен ручным оружием и Железными Кулаками, теряют ли они Дубины Огров?
О. Нет, они сохраняют их, т.е. их способности не умаляются – эти Огры могут выбирать, сражаться ли используя их обычное количество атак с дополнительным модификатором -1 к броне, или получить +1 атаку без дополнительных модификаторов к броне.
-------------------------------------------------------------------------------
=6=
Q. May Ironfists also be used as a shield against ranged attacks?
A. No, they may not.
----------
В. Можно ли использовать Железные Кулаки как щит против атак, проводимых с расстояния?
О. Нет.
-------------------------------------------------------------------------------

YHETEES / ЙЕТИ
=7=
Q. As Yhetees carry an Ice Weapon in each hand, do they receive +1 attack for being equipped with an additional hand weapon?
A. No, they do not (not all Yhetee models have two weapons).
----------
В. Раз Йети держат Ледяное Оружие в каждой руке, то получают ли они +1 атаку будучи вооруженными дополнительным ручным оружием?
О. Нет, не получают (не у всех моделей Йети есть два оружия).
-------------------------------------------------------------------------------
=8=
Q. Does the Aura of Frost affect friendly models that the Yhetee may be in base to base contact with (e.g. during a combat involving multiple units)?
A. Yes, the Aura of Frost affects friendly models, but not other Yhetees.
----------
В. Влияет ли Аура Холода на дружественные модели, с которыми Йети могут соприкасаться подставками (например, во время боя, в котором участвуют несколько отрядов)?
О. Да, Аура Холода влияет на дружественные модели, но не на других Йети.
-------------------------------------------------------------------------------

MANEATERS / ЛЮДОЕДЫ
=9=
Q. In cases where a Maneater unit includes models with a mix of weapons, is each Maneater allowed to utilize a different weapon from that of other Maneaters in the unit in close combat?
A. Yes.
----------
В. В случае, когда отряд Людоедов включает модели с различным вооружением, может ли каждый из Людоедов в ближнем бою использовать оружие отличное от оружия используемого другими Людоедами в этом отряде?
О. Да.
-------------------------------------------------------------------------------
=10=
Q. Assuming yes, this may result in Maneaters with different Weapon Skill and Initiative values in the unit. Are we to treat all Maneaters as champions in the respect that attacks must bee specifically allocated at them in close combat and wounds suffered in close combat do not carry over onto other models in the unit (i.e. wounds are tracked separately for each Maneater)? Are we to track wounds from shooting and magic separately for each model or does the owning player still have to remove whole models when possible?
A. No, wounds are transferred as if they were a normal unit of models with multiple wounds and it is up to the owning player which Maneater is removed first. Wounds cannot be spread amongst the unit.
----------
В. Если ответ будет да, то это может влиять на Людоедов с разным Навыком Владения Оружием и Инициативой в одном отряде. Нужно ли считать всех Людоедов чемпионами, в том смысле, что атаки в ближнем бою должны быть специально направлены против них, а ранения, полученные в ближнем бою, не переносятся на другие модели в отряде (т.е. для каждого Людоеда ранения считаются отдельно)? Нужно ли считать раны причиненные стрельбой и магией отдельно для каждой модели или игрок хозяин отряда, как обычно, должен стараться убрать как можно большее количество моделей?
О. Нет. В этих случаях раны распределяются так, как если бы это был обычный отряд из моделей с несколькими ранами. И это дело хозяина отряда, какого Людоеда убирать первым. Раны не распределяются среди моделей отряда.
-------------------------------------------------------------------------------

SCRAPLAUNCHER / МУСОРОБРОСАЛКА
=11=
Q. The timing of the measurement to ascertain if a Bad Tempered test is required is not specified. Is this measurement made before, or after normal charges are declared?
A. After normal charges, much in the same way as Frenzy.
----------
В. Момент для определения, требуется ли проводить тест Своенравный не определен. Нужно проводить этот тест до или после объявления обычных атак?
О. После обычных атак, во многом так, как в случае с Бешенством.
-------------------------------------------------------------------------------

GUT MAGIC / МАГИЯ БРЮХА
=12=
Q. When a Butcher attempts to cast the Bonecruncher, Toothcracker, or Trollguts spell, does he still suffer the negative effects (hits/wounds) if the spell is successfully dispelled by the enemy?
A. No.
----------
В. Когда Мясник пытается наложить заклинание Костолом, Зубодробитель или Потроха Тролля, то должен ли он пострадать от негативных эффектов (удары/раны), если заклинание успешно развеяно противником?
О. Нет.
-------------------------------------------------------------------------------
=13=
Q. The Gut Magic rules state that if a Gut Magic spell has already been successfully cast that phase and a second Butcher wishes to cast the same spell, the casting level is doubled. What exactly does “successfully cast” mean in this context? Does it count a “successfully cast” if the casting value is simply met? Or does it only count as “successfully cast” if the spell was not dispelled?
A. It only counts as “successfully cast” if the casting value was met and the spell was not dispelled.
----------
В. Правила Магии Брюха гласят, что если заклинание Магии Брюха в эту фазу было удачно наложено и второй Мясник хочет наложить то же самое заклинание, то уровень заклинания удваивается. Что именно имеется в виду под “удачно наложено”? Считается ли “удачно наложено”, если выброшено число больше или равное необходимому для наложения? Или “удачно наложено” считается, если заклятье не было развеяно?
О. “Удачно наложено” считается только тогда, когда выброшено число больше или равное необходимому для наложения и заклятье не было развеяно.
-------------------------------------------------------------------------------
=14=
Q. The Gut Magic rules state that each Ogre unit may only have one Gut Magic spell in play upon it at one time. May a Butcher voluntarily end a Gut Magic spell in play? Or may a Butcher cast a new spell upon an Ogre unit with an existing Gut Magic spell in play, as a replacement?
A. The latter – a Butcher must cast a new spell upon an Ogre unit with an existing Gut Magic spell in play to replace it.
----------
В. Правила Магии Брюха гласят, что на одном отряде Огров может одновременно находиться только одно заклинание остающееся в игре. Может ли Мясник по своему желанию прекратить заклинание Магии Брюха остающееся в игре. Или может ли Мясник наложить новое заклятие на отряд Огров, на котором уже лежит заклятье остающееся в игре, причем новое заклятье заменит старое?
О. Последнее - Мясник может наложить новое заклятие на отряд Огров, на котором уже лежит заклятье остающееся в игре, причем новое заклятье заменит старое.
-------------------------------------------------------------------------------
=15=
Q. What happens if a lone character with a Gut Magic spell in play upon him joins a unit of Ogres without any Gut Magic spell in play upon them? Does the character continue to benefit from this spell? Does the entire unit now benefit from the Gut Magic spell as well?
A. The character alone will benefit – if another Gut Magic spell is subsequently cast upon that unit it will replace the current spell effect that the character is under.
----------
В. Что происходит, если одиночный персонаж, с наложенным на него заклятием Магии Брюха остающимся в игре присоединяется к отряду Огров без наложенного на отряд заклятия Магии Брюха остающегося в игре? Продолжает ли заклинание действовать на персонажа? Будет ли заклинание действовать на весь отряд в целом?
О. Заклятие будет действовать только на персонажа, если же другое заклинание Магии Брюха будет наложено на отряд, то оно просто заменит заклятье, наложенное на одного персонажа.
-------------------------------------------------------------------------------
=16=
Q. If a lone character has a Gut Magic spell in play upon him (e.g. Toothcracker) is he allowed to join a unit of ogres with different Gut Magic spell in play upon them (e.g. Trollguts)? If yes, what happens?
A. In the case mentioned above the character would lose the effects of his spell and gain the effects of the spell affecting the unit he has joined.
----------
В. Если на одиночного персонажа наложено заклинание Магии Брюха остающееся в игре (например Зубодробитель), то может ли он присоединиться к отряду огров, на который наложено другое заклинание Магии Брюха (например Потроха Тролля)? Если да, то, что происходит?
О. В описанном выше случае персонаж потеряет эффект своего заклинания и приобретет эффект заклинания наложенного на отряд.
-------------------------------------------------------------------------------
=17=
Q. What happens if a character attached to a unit with a Gut Magic spell in play upon it leaves the unit? Does the character continue to benefit from the spell. If yes, does the unit continue to benefit from the spell as well?
A. The casting Butcher may decide if the spell still affects the character or the unit.
----------
В. Что происходит, если персонаж, присоединенный к отряду с заклятием Магии Брюха остающимся в игре, покидает этот отряд? Продолжает ли персонаж находиться под влиянием заклинания. Если да, то продолжает ли отряд находиться под влиянием заклинания?
О. Мясник, наложивший заклятие может решить, будет ли заклинание оставаться на отряде или на персонаже.
-------------------------------------------------------------------------------
=18=
Q. The Gut Magic rules state that an opponent may dispel any Gut Magic spell in his “own” magic phase as through it was a Remains in Play spell cast with a Power Level of 7. Can an opponent also use excess dispel dice to attempt to dispel Gut Magic spells in play at the end of the Ogre Kingdoms player’s subsequent magic phases? If yes, do we also treat the Gut Magic spells in play as Remains in Play spells cast with a Power Level of 7?
A. Yes and yes, though the spells may only be dispelled in this way if they were cast in an earlier magic phase.
----------
В. В правилах Магии Брюха написано, что противник может развеять любое заклинание Магии Брюха в “свою” магическую фазу так, как если бы оно было заклинанием, Остающимся В Игре с силой 7. Может ли противник использовать оставшиеся кубики развеяния для попытки развеять заклинания Магии Брюха в конце магической фазы игрока Королевства Огров? Если да, то нужно ли так же считать заклинания Магии Брюха заклятьями Остающимися в Игре насланными с силой 7?
О. Да и еще раз да, если заклинания были насланы в предыдущие магические фазы, то они могут быть развеяны только таким образом.
-------------------------------------------------------------------------------
=19=
Q. It is stated in the rules for Tooth-Gnoblars that sacrificing one adds +1 to the “casting value” of a spell. Should this actually say that you add +1 to the casting result (i.e. the total of the power dice rolled)?
A. Quite correct, it adds one to the casting result.
----------
В. В правилах для Зубных Гнобларов написано, что пожертвование одним из них добавляет +1 к “уровню” заклинания. Должно ли это значить, что нужно добавить +1 к результату, выброшенному на кубиках силы.
О. Да, абсолютно правильно.
-------------------------------------------------------------------------------
=20=
Q. Do magic items (or abilities) that destroy spells affect Gut Magic spells? If yes, is the spell considered destroyed for all the Butchers on the table, or just forgotten by the Butcher who attempted to cast the spell?
A. Yes, they affect Gut Magic spells – though they would only affect the Butcher targeted by that effect. So, for instance, a Rune of Spelleating could destroy a Butcher’s ability to cast a Trollguts spell, but other Butchers would still know that spell.
----------
В. Воздействуют ли предметы (или способности), которые разрушают заклинания на заклинания Магии Брюха?
О. Да, они влияют на заклинания Магии Брюха, но будут действовать лишь на Мясника, против которого они направлены. Для примера – Руна Поглощения Заклинаний может лишить Мясника способности насылать заклинание Потроха Тролля, но остальные Мясники все еще будут знать это заклинание.
-------------------------------------------------------------------------------
=21=
Q. If a Butcher is killed, are all the Gut Magic spells he has in play removed?
A. Yes.
----------
В. Если Мясник убит, то исчезают ли все наложенные им заклятья?
О. Да.
-------------------------------------------------------------------------------

MAGIC ITEMS / МАГИЧЕСКИЕ ПРЕДМЕТЫ
=22=
Q. Is the Thundermace a “Tyrant Only” magic weapon?
A. No; a Slaughtermaster can by it, but he would not be able to use it special ability (this sadly means that it would simply count as a magical great weapon for him, not really worth the points…).
----------
В. Считается ли Громовая Булава магическим оружием “только для Тиранов”?
О. Нет; Мастер Убоя может приобрести ее, но не сможет использовать ее специальную возможность (это значит, что Булава в его руках будет считаться просто магическим двуручным оружием, это не стоит своих очков…).
-------------------------------------------------------------------------------
=23=
Q. Does the Greedy Fist eat the magical properties of magic close combat weapons used against the bearer on a successful ward save or just armor saves?
A. Any Saving throw, so this includes Ward Saves. The Greedy Fist’s effects only work in close combat.
----------
В. Алчный Кулак съедает волшебные свойства магического оружия ближнего боя направленного против носителя Кулака на успешный магический спасбросок или только на спасбросок Защита Броней?
О. Любой спасбросок, а значит и магический. Алчный Кулак будет работать только в ближнем бою.
-------------------------------------------------------------------------------
=24=
Q. If an enemy Wizard suffers a miscast from the Hellheart and subsequently rolls a “1” on the Gut Magic Miscast Table, what happens? Does the enemy Wizard suffer the fate of the unlucky Butcher described in the table in this case? Also, do all the other friendly Butchers on the table still take D3 wounds? Or do other enemy Wizards take the D3 wounds instead?
A. The enemy wizard is destroyed, and all Butchers take D3 wounds. Such are the rewards of those who truck with Chaos.
----------
В. Если Маг противника получает ошибку в заклинании из за Адского Сердца и выбрасывает “1” по таблице магических ошибок Магии Брюха, то, что происходит? Постигнет ли Мага противника судьба несчастливого Мясника, как описано в таблице относительно выбрасывания “1”? Также получают ли при этом все дружественные Мясники D3 ранений? Или вместо них все остальные Маги противника получают D3 ранений?
О. Маг противника считается уничтоженным, и все Мясники получают D3 ранений. Такова цена для тех, кто заключает сделку с Хаосом.
-------------------------------------------------------------------------------
=25=
Q. Are wizards that are not required to roll on Miscast tables if they miscast (e.g. a Fourth Generation Slann) required to roll on the Gut Magic Miscast table if they miscast while the Hellheart is in play?
A. No, they are immune to its effects.
----------
В. Нужно ли Магам, которые не должны бросать кубик по таблицам Магических Ошибок, если они Ошибаются В Заклинании (например, Сланн Четвертого Поколения) бросать кубик по таблице Магических Ошибок Магии Брюха тогда, когда они ошиблись из за эффекта Адского Сердца?
О. Нет, такие Маги иммунны к эффектам Адского Сердца.
-------------------------------------------------------------------------------

MISCELLANEOUS / РАЗНОЕ
=26=
Q. The Brutish Hordes special rules state under “reminders and clarifications” that wounds on rank and file Ogres and Ogre champions need to be kept track of separately, as wounds are not carried over to one another. Does the phrase “as wounds are not carried over to one another” also apply to the situation where excess wounds are caused on the rank and file Ogres and the excess would normally be applied to the champion (as he is also still considered a rank and file model for this purpose)?
A. No, it does not – wounds are carried over in this case.
----------
В. Специальные правила Жестоких Орд в разделе “напоминания и уточнения” гласят, что раны на рядовых Ограх и Ограх чемпионах должны считаться отдельно, т.к. раны не переносятся с одних на других. Должна ли фраза “т.к. раны не переносятся с одних на других” также значить, что ранения сверх количества ран рядовых Огров переносятся на чемпиона (т.к. в этом случае он будет считаться рядовой моделью)?
О. В этом случае раны переносятся.
-------------------------------------------------------------------------------
=27=
Q. May Chaos Ogres utilize the Bull Charge rule?
A. No.
----------
В. Могут ли Огры Хаоса использовать правило Бычья Атака?
О. Нет.
-------------------------------------------------------------------------------
=28=
Q. The rules for Skrag the Slaughterer, state that Skrag MUST be accompanied by at least 2 Gorgers. Does Skrag form a unit with these two Gorgers (similar to how a Hunter forms a unit with the Sabertusks)? Do these two Gorgers deploy as normal troops and start the game on the tabletop?
A. No, they do not form a unit. They deploy as normal for Gorgers.
----------
В. В правилах для Скрага Мясника написано, что Скрага ДОЛЖНЫ сопровождать по крайней мере 2 Пожирателя. Должен ли Скраг и эти два Пожирателя быть одним отрядом (как, например, Охотник с Саблезубами)? Должны ли эти два Пожирателя располагаться как обычные отряды и начинать игру на столе?
О. Нет, они не являются одним отрядом. И должны быть расположены как обычно для Пожирателей.
-------------------------------------------------------------------------------
=29=
Q. If a unit of Ironguts is selected as Dogs of War unit, may they choose a magic standard? If yes, may they select it from the army they are being included with? For example, if selected in an Orc & Goblins army, may they select the Banner of Butchery? Or, may a unit of Ironguts selected as a Dogs of War unit selected a banner from the Ogre Kingdoms book?
A. A single Irongut Dogs of War unit per army may select a magic banner from the Ogre Kingdoms or Common magic item lists as described in their entry.
----------
В. Если отряд Железнобрюхов выбран отрядом Псов Войны, то могут ли они выбрать магическое знамя? Если да, то могут ли они выбрать знамя, принадлежащее армии, в которую они включены. Например, если Железнобрюхи включены в армию Орков и Гоблинов, то могут ли они выбрать Banner of Butchery? Или может ли отряд Железнобрюхов Псов Войны выбрать знамя из книги армии Королевства Огров?
О. Один отряд Железнобрюхов Псов Войны может выбрать магическое знамя из списка магических предметов Королевства Огров или из Общего списка магических предметов так, как это обозначено в их описании.
-------------------------------------------------------------------------------
=30=
Q. Does the Ogre Bulls entry in the Ogre Kingdoms book replace the Ogres entry in the Dogs of War list? If not, may Dogs of War Ogres utilize the Bull Charge rule?
A. No and No. Dogs of War players may use either their normal entry or those noted as Dogs of War in the Ogres army list.
----------
В. Заменяет ли описание Огров Быков из книги армии Королевства Огров описание Огров в списке Псов Войны? Если нет, то могут ли Огры Псы Войны использовать правило Бычья Атака?
О. Нет и Нет. Играющий Псами Войны может использовать их обычное описание или описание Огров из Королевств Огров обозначенных как Псы Войны.
-------------------------------------------------------------------------------